Kathrine Kjærgaard

Kontakt: Erik Menveds Vej 3, 4300 Holbæk
Telefon: 2384 1472
Email: kathrinekjrgaard@gmail.com  

  1. Hans Egede i billedkunsten
  2. Billeder og tro i Grønland i tusind år
  3. Grønland som del af den bibelske fortælling
  4. Naturvidenskab og teologi i 1700-tallets Grønland


Kathrine Kjærgaard, cand.theol., phd.
Jeg har arbejdet med Grønlands kirke og kulturhistorie siden jeg med min familie flyttede til Grønland i 2002. Min ph.d.-afhandling ”Grønland som del af den bibelske fortælling – studier i billeder og forestillinger 1721-2008” handler om billeders betydning for kristendommen i Grønland. Derudover har jeg skrevet om forholdet mellem teologi og naturvidenskab i grønlandsmissionen i 1700-tallet samt, som souschef på Grønlands Seminarium (Institut for Læring) om religion og religionsundervisning i den grønlandske skole. Jeg er optaget af kristendommens historicitet. Kristendommen er altid forankret i en konkret historisk og kulturel sammenhæng, og kirken og dens forkyndelse er bundet af tid og sted. Dermed bidrager kirke- og kulturhistorien til at forstå og berige nutiden.
Har holdt foredrag i kirker, højskoleforeninger og folkeuniversitetssammenhæng.

Kathrine Kjærgaard holder foredrag i hele landet

1. Hans Egede i billedkunsten

Med udgangspunkt i billeder fra et kvart århundrede viser foredraget de mange skiftende personer, der gennem tiden har gemt sig bag navnet Hans Egede: Den dansk-norske patriot, den grønlandske landsfader, den fromme hedningemissionær, og den som missionær forklædte imperialist.
(60 min.; 5000 kr. + transport eller efter aftale)

2. Billeder og tro i Grønland i tusind år

Den 14. juli 1721, få dage efter at Hans Egede var kommet til Grønland, og det var gået op for ham, at det lokale sprog intet havde med de nordiske eller andre kendte sprog at gøre, viste han et billede af den velsignende Kristus for nogle forsamlede grønlændere. Det blev begyndelsen på en billedbaseret mission, hvortil den kunstnerisk begavede Hans Egede og hans ligeledes tegnekyndige søn Poul leverede kolorerede tegninger af Paradisets have, Jesu fødsel, Kristi undergerninger, Opstandelsen og andre centrale bibelske scener. Efterhånden som Hans Egede og hans sønner lærte sig grønlandsk kom ordet billedet til hjælp, men der var introduceret en glæde ved billeder, som fik et fast tag i befolkningen, og som man er grebet tilbage til, når særligt krævende opgaver bankede på i form af nye missionsmarker på Østkysten og i Thule. En konsekvens af billedmissionen var, at kirker og kapeller lige fra begyndelsen af 1700-tallet blev udstyret med gode billeder, ligesom bibelske billeder blev fast inventar i grønlandske hjem. Foredraget følger de bibelske billeder i Grønland fra missionens begyndelsen til i dag og søger at påvise, hvor afgørende denne billedbårne kristendom har været for den grønlandske kristendom.
(60 min.; 5000 kr. + transport eller efter aftale)

3. Grønland som del af den bibelske fortælling

For missionærerne i Grønland, som for de fleste andre mennesker i 1700-tallet var Bibelen en historisk korrekt fortælling om verden fra Skabelsen til de sidste tider. Missionsprojektet i Grønland blev set i lyset af de gammeltestamentlige profetier om hedningernes omvendelse: Grønlændernes omvendelse var således forudsagt i Det Gamle Testamente. Grønlænderne stammede fra Noahs søn, Sem, og var således et folk med rødder i Det Gamle Testamentes diaspora efter Syndfloden og Babelstårnet. I det grønlandske sprog, i navngivningstraditioner og andre skikke fandt missionærerne tydelige spor af deres mellemøstlige oprindelige, ligesom de også fandt den guddommelige lov indskrevet i deres hjerter. Missionærerne så deres liv i lyset af det guddommelige forsyn, og indføjede deres eget liv og arbejde i den bibelske fortælling. Foredraget viser, hvordan alt dette blev formidlet til den grønlandske befolkning i ord, billeder, arkitektur og ritualer, således at der ved slutningen af 1700-tallet var skabt et kristent nationalt grønlandsk fællesskab.
(60 min.; 5000 kr. + transport eller efter aftale)

4. Naturvidenskab og teologi i 1700-tallets Grønland

Da Hans Egede kom til Grønland i 1700-tallet indledte han sideløbende med sin missionsvirksomhed omfattende geografiske og naturhistoriske undersøgelser af det dengang ukendte land. Denne interesse for naturvidenskabeligt orienterede studier fortsatte blandt grønlandsmissionærerne til op i 1800-tallet og resulterede i adskillige bøger og afhandlinger – mange af blivende værdi – om grønlandske naturforhold. Set fra et nutidigt standpunkt kan det forbavse, at de tidlige grønlandsmissionærer i så stort omfang beskæftigede sig med naturhistorie. Som teologer og ordinerede præster var de betroet opgaven at drage omsorg for sjælene, drive mission og omvende de hedenske grønlændere, så hvorfor bruge tid på at studere naturforhold? Foredraget viser, at missionærernes naturhistoriske studier ikke var en mere eller mindre tilfældigt opstået tradition, men at der tværtimod er en sammenhæng mellem de naturhistoriske undersøgelser og missionærernes verdensbillede. Teologi og naturvidenskab – to i dag for de fleste klart adskilte vidensfelter – var i 1700-tallet lykkeligt forenede i den såkaldte fysikoteologi. Teologen fandt i den fremstormende naturvidenskab slående vidnesbyrd om den guddommelige visdom og almagt, og naturvidenskabsmanden på sin side kunne glæde sig over Guds storhed og almagt ved at blotlægge den himmelske mekanik og livets underfuldheder og således fremme Guds Riges sag. Flere af 1700-tallets mest betydningsfulde grønlandsmissionærer var under stærk indflydelse af disse tanker.
(60 min.; 5000 kr. + transport eller efter aftale)