Gunner Steenberg er lektor på University College Lillebælt. Cand. mag i
historie og kristendomskundskab fra Aarhus Universitet og har de sidste
20 år holdt foredrag i det meste af landet i mange sammenhænge:
kirkelige fora, folkeuniversitetet, AOF, FOF, biblioteker, museer, Odd
Fellow-loger, sømandsforeninger mm. Foredraget er altid tilpasset den
lokale sammenhæng.
Jeg holder mest foredrag på Fyn og nærmeste omegn.
Foredragene varer 2 timer inkl. spørgsmål og pause. Mit honorar er
3000 kr samt transport med DSB eller bil efter statens takst.
Ukraine har en lang og spændende historie. Nordiske vikinger
grundlagde Kiev Rus-Riget i middelalderen. Endnu i dag strides Ukraine
og Rusland om vikingerne grundlagde Ukraine eller Rusland. Ukraine har
altid været tæt knyttet til Rusland. Under Zar-Rusland blev Ukraine
betegnet som ”Lille Rusland”. Efter Lenins revolution 1917 blev landet
til Sovjetrepublikken Ukraine. Stalin gennemførte med tvang
kollektiviseringen af bønderne i 1930erne, som førte til sultedøden for
millioner af ukrainere og russere. 2. verdenskrig gav muligheder for den
ukrainske frihedsbevægelse mod Sovjet, men medførte store lidelser for
ukrainere, russere og jøder. Genopbygningen efter 1945 førte til en vis
stabilitet og fremgang, men også til stagnation i Breshnev-tiden og uro
i Gorbatjovs reformår. Tjernobyl-ulykken 1986 fjernede den sidste tillid
til sovjetsystemet. Sovjetunionens kollaps 1991 betød, at de tidligere
Sovjet-republikker blev selvstændige stater – herunder Ukraine.
Republikken Ukraine stod 1991 med store opgaver: overgangen fra diktatur
til demokrati, fra planøkonomi til markedsøkonomi samt ny relationer til
Vesten og Rusland. Foredraget har fokus på Den Orange Revolution 2004 og
den dramatiske Majdan Revolution 2014. Ruslands reaktion er velkendt:
annekteringen af Krim 2014, militær infiltrering i Donbass-regionen
siden 2014 samt krigen mod Ukraine 2022. Putins politik undersøges og
forklares, men undskyldes ikke.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Sct. Jørgens Kirke i
Svendborg, Forsamlingshuset i Svendborg , Seniorakademiet i Svendborg og
Næsbyhoved Broby Kirke
Den sørgeligt aktuelle krig mellem Hamas og Israel har lange
historiske rødder. Nogle går tilbage til jødernes tilknytning til
Palæstina i gammeltestamentlig tid. Andre rødder går tilbage til
arabernes faktiske tilstedeværelse i Palæstina siden islams udbredelse
til Mellemøsten i det 7. årh. Zionismen og den jødiske indvandring til
Palæstina fra ca. år 1900 og frem lægger grunden til den konflikt vi
oplever i dag. Konflikten udvikler sig voldsomt under det engelske
mandatstyre 1920-48. Oprettelsen af staten Israel 1948 fører både til
den israelske uafhængighedskrig og til den såkaldte NAKBA (Katastrofen),
den israelske hærs fordrivelse af 800.000 palæstinensere til
flygtningelejre i de arabiske nabolande. Udviklingen i konflikten følges
i hovedtræk op til i dag. Den israelske forfatter Amos OZ går ind til
benet i konflikten: ”Den er ikke bare et sammenstød mellem rigtigt og
forkert, men også et sammenstød mellem rigtig og rigtigt. Mellem jøder
og palæstinensere der er skæbneforbundet til den samme jord, men drives
af hver sin katastrofefortælling om henholdsvis et jødisk holocaust og
en palæstinensisk folkefordrivelse (NAKBA) ved Israels oprettelse 1948.”
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, som hjælper på forståelsen
af den indviklede konflikt.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. AOF-Senioruniversitetet i
Slagelse og Seniorakademiet i Svendborg
Det gamle Kina i kejserdømmets sidste tid belyses i glimt:
Opiumskrigen 1840, opiumsrygning, indsnøring af kvindefødder,
Bokseropstanden 1900 mm. Republikken Kina fra 1912 skildres med indblik
i hovedstaden Beijing og havnebyen Shanghai, kaldt ”Østens Paris”, i
1930erne. Den lange borgerkrig mellem Chiang Kai-sheks regeringshær og
Mao Zedongs kommunistiske hær 1927-49 blev afbrudt af Japans angreb på
Kina 1937, som startede 2. verdenskrig i Fjernøsten. Folkerepublikken
Kina under Maos ledelse 1949-76 belyses ved Maos to katastrofale
kampagner ”Det store spring fremad” 1958-60 og ”Den Store
Kulturrevolution” 1966-69. Efter opgøret med Mao og ”Fire-banden”
1976-80 indførte Deng Shaoping de reformer, som førte til den særlige
kapitalisme, som kendetegner Kina i dag. Demokratibevægelsen med
studenternes 4 uger lange demonstration på Den Himmelske Freds Plads i
sommeren 1989 blev som bekendt nedkæmpet med tanks. Kommunistpartiet har
fortsat et fast greb om styret af ”Riget i Midten” med 1,3 indbyggere.
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, som gør de historiske
personer og dramaer nærværende for tilhørerne.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Christianskirken i Lyngby
og Seniorakademiet i Svendborg
Efter samarbejdspolitikkens sammenbrud 29. aug.1943 planlagde
tyskerne at internere de danske jøder og sende dem til Tyskland. Det
blev til historien om redningen af ca 7000 jøder. Hvem havde forestillet
sig, at ca 7000 jøder blev skjult for tyskerne og sejlet til Sverige?
Det blev Danmarks ”finest hour” under besættelsen. Hvad kan vi i dag
lære af denne enestående historie?- en historie om frygt og håb, om
ondskab og pengebegær, og om hjælpsomhed og heltemod. Tænk bare på Maud
og hr. Stein i ”Matador”. Hvordan kunne dette mirakel ske i Danmark? –
mens jøderne i Norge fik en grusom skæbne i tyske KZ-lejre. Kun 472
danske jøder blev arresteret og sendt til KZ-lejren Theresienstadt. Men
herfra blev ingen danske fanger sendt på transport til Auschwitz – hvem
beskyttede dem? I april 1945 kom 423 jøder hjem til Danmark i de hvide
busser, grev Bernadottes mirakuløse redningsaktion.
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, der går tæt på aktørerne i
dette dramatiske Danmarkshistorie.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Ældresagen i Haslev, AOF i
Brøndby og Grejsdalens Sognehus i Vejle
Et foredrag med billeder fra dengang for længe siden – velegnet til
at ruske op i den lidt rustne hukommelse, til at genopleve det hele fra
dengang, til at give mange aha-oplevelser. Jeg husker alt det som du
(næsten) har glemt.
1960erne blev opgangsårtiet, hvor velfærdsstaten med fuld beskæftigelse
og social tryghed blev realiseret. Parcelhus-DK og beton-DK blev skabt.
Familien DK fik råd til alle de ny forbrugsgoder: komfuret, køleskabet,
vaskemaskinen, støvsugeren – og fjernsynet der for altid ændrede vores
hjemmekultur. Hvad lavede vi egentlig om aftenen før fjernsynet? Drømmen
om en bil blev til virkelighed. Og ferien sydpå med Tjæreborg eller
Spies, der lærte danskerne at drikke vin. Men huset, bilen ferien mm
kostede. Den hjemmegående husmor kom ud på arbejdsmarkedet, ofte som
ufaglært i f. eks. elektronikindustrien. Da hun stadig var husmor, fik
hun dobbeltarbejde. En revolution i kærnefamilien lurede og brød ud.
1960erne blev også oprørsårtiet med reaktionen imod
forældregenerationens materialisme: protester og opbrud i normer og
traditioner. Ny normer i mode, musik, boformer, kønsroller og
studenteroprør i Paris, København og Aarhus 1968. Samt protestaktioner
imod atomkrigen og Vietnamkrigen.
Foredraget brydes jævnligt med BREAKING NEWS – udland: Gagarin 1. mand i
rummet april 1961, Berlinmuren august 1961, Cubakrisen oktober 1962,
mordet på Kennedy 1963 m. fl.
Samt BREAKING NEWS-indland: 4 betjente skudt på Amager 1965, Margrthe og
Henrik gift 1967 m. fl.
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, der bringer os tæt på
60erne.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Ældreklubben i Ballerup og
Hjallese Kirke
Ellen Nielsen fik sin religiøse vækkelse i forbindelse med moderens
død 1890. Dansk Missionsselskab sender hende som den 1. kvindelige
missionær til Kina. Ellen ankommer 1898 til den lille by Dagushan i
Manchuriet og virker her til sin død 1960. Hun rystes i mødet med den
kinesiske kultur ”Hedenskabet er råddent i bund og grund”. Hun indleder
sin livslange kamp mod kvindeundertrykkelsen. Som iværksætter opbygger
hun et lokalt skolevæsen kaldt ”Nielsen-Landsbyen”. Hun er også aktiv i
lægemissionen – især under koleraepidemien med fare for sit eget liv.
Ellen er eneste danske missionær, som bliver i Kina efter Mao overtog
magten 1949. Under Mao bliver hun fængslet og stemplet som
kontrarevolutionær, men lokale folk redder hende fra henrettelse. Ellens
lange, seje træk med mission, undervisning og iværksætteri i den
tumultariske tid i Kina – bokseropstanden 1900, revolutionen 1911,
borgerkrigen 1927-49 og Mao 1949 – kan man kun anerkende og beundre.
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, som er med til at gøre Ellen
og hendes kinesiske miljø meget nærværende for tilhørerne.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a Gudme Lokalhistorisk
Forening og Seniorakademiet i Svendborg
Foredraget indledes med paradokset: skønt ulykkerne vælter ind over
landet – slaget på rheden 1801, Københavns bombardement 1807,
statsbankerotten 1813 og tabet af Norge 1814 – så blomstrer kunsten og
kulturen op. Guldalderkunsten skildres som borgerlig kunst. Malerne
(Eckersberg, Købke, Marstrand m. fl.) maler det nyrige borgerskab.
Digterne (Ohlenschlæger, H. C. Andersen, Hejberg m. fl.) og
komponisterne (Kuhlau, Weyse, Hartmann, Gade m. fl.) henvender sig til
det dannede borgerskab. Guldalderen var et Københavnerfænomen. I byen
gik genierne side ved side indenfor samme generation: Søren Kierkegaard,
H. C. Andersen, Grundtvig, H. C. Ørsted m. fl.
Bagsiden af medaljen belyses ved de sociale forhold i København. Byens
fattige udgør 90% af alle indbyggere. De usunde boliger, den udbredte
prostitution samt kriminaliteten skildres. To kendte mønsterbrydere, der
fra samfundets bund kæmper sig over på solsiden, skildres. Samt
jødefejden i København 1819, den store etniske og religiøse konflikt.
Nationalismen fører til nationalromantik i kunsten samt til grundloven
1849 og krigen 1848-50. Den ny demokratiske ånd når kun at sætte få
aftryk i kunsten. Katastrofen 1864 lukker og slukker guldalderen
definitivt.
Foredraget ledsages af talrige og smukke billeder af guldaldermalerne
både hjemme i Danmark og på dannelsesrejserne til Rom.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Koloritten i Herning,
Seniorhøjskolen i Kerteminde og Christianskirken i Lyngby
Med sin tysk-polske baggrund og sit europæiske udsyn vakte hun stærke
følelser i den mandsdominerede og nationalistiske guldalder i Danmark.
Den manglende anerkendelse i kunstnermiljøet i København får EJB til at
vende sig mod Europa og tilmed orienten. Hun får som den første europæer
adgang til de hemmelighedsfulde haremmer i Konstantinopel/Istanbul og
maler både slavinder og prinsesser. Hun ville det hele både karrieren og
familielivet med mand og 9 børn– med store omkostninger for børnene.
Hendes mand billedhuggeren Jens Adolf Jerichau, Bertel Thorvaldsens
efterfølger i Rom, var depressiv i lange perioder. EJB tog på mange og
lange rejser – for at male og sælge malerier til den store families
underhold - rundt i Europa: til London, Paris og Rom – samt 2 rejser til
orienten: Konstantinopel/Istanbul, Smyrna/Izmir, Athen og Cairo.
Foredraget ledsages af talrige billeder af og om EJB og kunstnermiljøet
i Danmark og Europa. Samt af uddrag af hendes mange brev og bøger, som
bringer os tæt på kunstneren, hustruen og moderen.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Seniorhøjskolen i
Kerteminde, Assens Kirkehus og Christianskirken i Lyngby
Født Louise Rasmussen 1815, som uægte barn af fattig tjenestepige,
blev elskerinde med den rige bogtrykker Carl Berling, men gift med kong
Frd. 7. og døde som mangemillionær. Det lyder som et Askepot-eventyr,
men-men - men. Louise lever i den tid man gerne kalder guldalderen, dvs
ca 1800 – 1864. Både glansbilledet af guldalderen og bagsiden med slum,
fattigdom, kriminalitet og prostitution skildres som det miljø Louise
vokser op i. Hendes gribende kærlighedshistorie med Berling og
kronprins/senere kong Frd. 7. belyses med breve skrevet af Louise,
Berling og Frd. Som grevinde Danner får hun et liv i luksus, men
samlivet med den drikfældige og grovædende monark bliver ikke lykkeligt.
Som enkefru lensgrevinde Danner arver hun en millionformue, som hun
bruger på et omfattende rejseliv i Europa og orienten samt på
socialpolitik: Stiftelsen på Jægerspris og Dannerhuset i Kbh – et ganske
flot eftermæle!
Foredraget er ledsaget af talrige billeder, som bringer os tæt ind på
livet af Louise og hendes miljø.
Foredraget er tidligere holdt i Nørre Aaby Seniorhøjskole,
Baptistkirken i Roskilde, Formiddagshøjskolen i Faaborg og AOF i
Høruphav
Kong Chr. 4.s yndlingsdatter Leonora Christina (1621-1698) levede I
rigdom og pragt de første 42 år, de næste 22 år som politisk fange i
statsfængslet Blåtårn og de sidste 13 år i Maribo Kloster. Hendes
ægteskab og samliv med rigshofmester Corfitz Ulfeldt er historien om
kærlighed, magtbegær, skyhøje ambitioner, højforræderi og påtvunget
ensomhed. Corfitz Ulfeldts (og hendes ?) planer om at tage kongemagten
fra kong Frederik 3. (hendes halvbror) og måske genindføre den katolske
kirke i landet førte hende ind i 4 fængsler: Malmø, Hammershus, Dover
Castle og Blåtårn. Vi kender Leonora Christina fra hendes 2 bøger. Den
mindre kendte ”Franske Selvbiografi”, skrevet 1673 i hendes 10. fangeår
i Blåtårn, skrevet i al hast (man skulle ellers tro hun havde god tid)
hvor hun beskriver sig selv som den forfulgte uskyldighed, der sidder
uden dom i kongens fængsel. Og den kendte ”Jammersminde” om hendes
årelange fængselsophold, hvor hun opfatter sig som ”Kristi
Korsdragerske”, der med Guds hjælp udholder alle trængslerne i fængslet.
Men vi må ikke lade os narre af Leonora Christina. Bodil Wamberg advarer
os i bogen ”Leonora Christina Dronningen af Blåtårn”: ”Leonora Christina
er løgnens mester. Hun er et af disse højt begavede mennesker, der lyver
suverænt og overbevisende for sig selv og andre for at klare livet”.
Foredraget giver et bud på den sande Leonora Christina.
Foredraget ledsages af talrige billeder, der belyser denne dramatiske
historie fra renaissancens Danmark. Her er stoffet og livsskæbnen til en
kanonfilm af Steven Spielberg.
Foredraget er tidligere holdt i bl. a. Sognets Hus i Fløng,
Kirkeladen i Skårup og Seniorakademiet i Svendborg
|